/PUNK/ Historie Dead Kennedys (nepřečteno)
HISTORIA DEAD KENNEDYS.
"V nasi muzice je urcita prvotni energie, kterou nenalezame,
pokud poskakujeme okolo dospele muziky v nejakem discu
nebo necem obdobnem." Jello Biafra
Americka punkova skupina, ktera se podstatne podilela na rozvoji teprve vznikajici US hardcore sceny, vznikla na prelomu sedmdesatych a osmdesatych let. Po rade spatne placenych mist a neuspesnych pokusech o hereckou karieru, zpevak Jello Biafra (skutecnym jmenem Eric Boucher) odpovedel na inzerat umisteny v mistnim hudebnim platku kytaristou East Bay Rayem. Tito dva pozdeji prijali baskytaristu Klause Fluorida, bubenika Bruce Slesingera (AKA Ted) a druheho kytaristu znameho jako 6025. Ten kapelu opustil v breznu 1979 zatimco Slesinger byl nahrazen D.H. Peligrem v polovine roku 1981.
V roce 1978 se uz v Americe plne projevil vliv britske punkove sceny - turne Damned probehlo zacatkem roku 1977, koncem toho sameho roku nasledovali Sex Pistols. Jejich koncert v sanfranciskem Winterlandu sledoval i Biafra. Po nabyti teto zkusenosti a po navsteve Anglie koncem roku 1977 se Biafra rozhodl pomoci vytvorit ekvivalentni americkou scenu. Nebyl sam; dalsi, i kdyz ne tak znami, citili podobnou potrebu zmeny... Undergroundova kultura, kterou tito prukopnici podporovali, se jiz od zacatku radikalne lisila od te britske. Americky punk byl mnohem volnejsi a nebyl svazan smesnymi diktaty a konvencemi, na rozdil od punku britskeho. Tento rozdil, projevujici se prevazne ve stylu projevu i oblekani, je videt v podstate dodnes.
Po obdobi zuriveho zkouseni si v cervenci 1978 Dead Kennedys zahrali na jejich prvnim vystoupeni; napeti a provokace mezi skupinou a obecenstvem naznacovaly, co bude nasledovat. Zpocatku byla muzika Dead Kennedys skutecne poctivym obrazem ortodoxniho britskeho punk rocku - syrovy zvuk kytar, duniva baskytara a proklate rychle bici. Samozrejme zde jiz od zacatku bylo vic nez to; predevsim hudebni schopnost kapely, nebot clenove hrali prekvapive ciste, a take hloubka textu, ktere velice zretelne oslovovaly posluchace.
Biafruv hlavni koncept textu byl politicky a jeho polemiky utocily na celou radu jednoduchych, nicmene dulezitych cilu - velky obchodni marasmus, americka vlada pod zretelnou kontrolou prezidenta Ronalda Reagana, zverstva pachana Ku-Klux-Klanem a slabomyslna odezva americkych liberalu na tyto problemy. Pretekajici znamym sarkasmem, prvni songy jako "Let's Lynch the Landlord", "I Kill Children", "Chemical Warfare" a "Funland at the Beach" zesmesnovaly extremni nasili i extremni konservatismus, ktere byly charakteristicke pro zivot Americanu. Co zachranilo verohodnost obzalob americke spolecnosti od zhrouceni pod tihou jejich vlastnich ambici? Byl to predevsim smysl pro humor, ktery je podpiral a mimoradne nasazeni s jakym Biafra zpival - jedinecny tresavy hlas, ktery se snad ani nedalo napodobit. Dalsi dulezity fakt byl, ze se skupina nebala kontrastu jejich politickych nazoru s koncertnimi vystoupenimi. Mezi nezapomenutelne fory patri Biafraova kandidatura na starostu San Francisca v roce 1979; dorazil se svoji vizazi chuligana na radnici, cimz primel nic nechapajici dva hlavni kandidaty na utek...
Jmeno Dead Kennedys bylo voleno tak, aby hluboce poburovalo spoustu lidi, a take to k poteseni skupiny fungovalo. Velice brzy se o kapelu zacaly zajimat ruzne "zarucene" spravne politicko-nabozenske spolky. Problemy Dead Kennedys s temito samozvanymi ochranci moralky se castecne urovnaly spojenectvim s US autoritami, ktere byly vzdy rozporuplne... Normou vsech vystoupeni DK byla agresivni policejni pritomnost, ktera pri zasazich nerozlisovala mezi fanousky a kapelou. Takto vysoka mira kontroverze se brzy projevila tim, ze vsechny hlavni nahravaci spolecnosti nechtely mit s kapelou nic spolecneho. Jedinou moznou volbou, jak prezentovat svou tvorbu, bylo zalozeni noveho vydavatelstvi.
Americka pobocka vlastniho vydavatelstvi DK, Alternative Tentacles, byla zalozena v roce 1979, anglicka cast az o pet let pozdeji. Mezitim byla vydana rada singlu u nezavislych vydavatelstvi Fast a Cherry Red. Prvni byl "California Uber Alles" (rijen 1979) - ostry utok na guvernera Kalifornie, Jerry Browna. Nasledoval "Holiday in Cambodia" (cerven 1980), ktery znamenal zlomovy okamzik - dokonaly mix rozjareneho stvaveho textu a vyhruzne znejici hudby se dokazal udrzet v hitparade John Peel's Festive Fifty po mnoho let. "Kill The Poor" (rijen 1980) a "Too Drunk to Fuck" (kveten 1981) dokoncily ctverici singlu, ktere se mohly smele porovnavat s nejznamejsimi punkovymi nahravkami sve doby.
Logicky prislo prvni studiove album, "Fresh Fruit For Rotting Vegetables" (zari 1980), je vsak zle poznamenano spatnou kvalitou zaznamu; naprosto neadekvatni produkce zpusobila odcerpani veskere energie jinak vyborneho alba. Tato deska je bezesporu jednou z nejlepsich punkovych alb, ktere byly kdy nahrany a to i pres male nedostatky. Koncem roku 1980 nasledovalo turne v Anglii, kde Biafra vyuzil prilezitosti a predstavil anglickym fanouskum dosud nevidany jevistni projev.
Vsechny tri navstevy Velke Britanie po sobe zanechaly serii vymluvnych rozhovoru, ve kterych hudebni tisk demonstroval ostre myslenky lezici za umeleckou formou, ktera byla umyslne surova a brutalni. Tato surovost a brutalita se take projevila na novem EP "In God We Trust, Inc. (prosinec 1981), obsahujicim osm pisni, ktere byly o poznani rychlejsi nez na minulem albu a ktere zanechaly ve vetsine posluchacu zmatek. Uz v teto dobe nemohl nevhodny brak nabizeny vetsinou britskych punk kapel tomuto EP konkurovat. Skutecne, ohnisko vymluvneho a inteligentniho punku se preneslo do Ameriky; skupiny jako Black Flag, Minor Threat, MDC, Husker Du nebo pozdejsi Bad Religion se jiz zacinaly vryvat do povedomi posluchacu a americke prostredi se ukazalo byt dobre pro punkovou scenu.
Po delsi prestavce Kennedys vydali druhe album. Zvuk "Plastic Surgery Disasters" (listopad 1982) se od Fresh Fruit ohromne zlepsil a deska je snad nejlepsi sbirka pisni od DK; kruty duvtip a politicka satira pretrvaly, ale hudba, zachovavajici si svuj naboj, obsahuje neocekavane momenty - napr. Fluoridova hra na klarinet. Skupina pokracovala ve vystoupeni v Americe, prislo i turne v Australii a na Novem Zelandu. V letech 1983-85 vsak vysel na povrch splin z turne v Anglii. Ten byl konecne prekonan vydanim nove desky "Frankenchrist" (prosinec 1985), ve ktere se plne odrazi momentalni roztristenost kapely. Album je mnohem vice konvencni nahravkou (na rozdil od predchozich dvou); je melodictejsi, ale po peti letech vlady R. Reagana, je temer zurivym odporem k politicke diktature, ve kterou se USA zacaly menit.
"Frankenchrist" rovnez dokazal, ze talent skupiny znepokojuje urady tak jako nikdy; toto album take znamenalo pocatek konce Dead Kennedys. Do alba byl totiz vlozen plakat "Penis Landscape" - tedy neco jako "Penisova krajina", predstavujici tri rady panskych prirozeni pohromade. Na zaklade tohoto plakatu byl proti DK zahajen soudni proces s obvinenim z mravniho ohrozeni mladeze. V podstate ale slo jen o pripraveny utok proti nepohodlne skupine, o presny zasah do slabin, o opraseni zakona. Ve spolecnosti, kde je porno a prostituce na dennim poradku, nemohl tento kresleny umelecky vytvor vzbudit prazadny sok, natoz ohrozeni. Kratce nato byl Jello Biafra, jakozto vedouci skupiny, zadrzen policii a vzat do vazby. Propusten byl teprve az na vysokou kauci, kterou zbytek DK dal dohromady urychlenym vydanim kompilace ruznych koncertnich zaznamu. Alternative Tentacles vydali tenhle zivak v rekordnim case. Proces s Biafrou a DK se tahl dva roky, a i kdyz nakonec spravedlnost zvitezila, kapelu to natolik otravilo, ze se v podstate rozpadla...
K udivu vsech (zejmena z duvodu dlouhe pauzy) se kapela pokusila o prulom vydanim nove desky "Bedtime For Democracy" (prosinec 1986), ktera byla jakymsi hudebnim navratem k pocatecni jednoduchosti. Bohuzel vsak energie i naboj alba vyznel do ztracena... Presto vsechno je to zajimava nahravka znici anarchisticky a je plna hudebnich napadu; Biafra pozdeji uvedl, ze zrejme vycerpal svuj hudebni potencial...
V srpnu 1987 byl konecne Biafra a ctyri dalsi obzalovani zprosteni viny soudcem, ktery zamitl navrh poroty na rozsudek. Cela nechutna afera, v niz bylo videt mnoho vyjimek pro pocestne obcany a take nedostatek podpory pro skupinu ze strany hudebnich spolecnosti, vedla k rozpadu Dead Kennedys. Biafra se pozdeji pustil do cele rady novych projektu - mimo jine napr. do talk-show vystoupeni, hudebni spoluprace s DOA, NoMeansNo, Mojo Nixon a asi nejuspesnejsi Lard spolecne s Al Jourgensenem a Paulem Barkerem z Ministry. Klaus Fluoride vydal nekolik tezko zaraditelnych bizarnich LP, zatimco se East Bay Ray pustil do projektu nazvaneho Scrapyard. D.H. Peligro se nedavno opet objevil s novou skupinou a deskou nazvanou jednoduse Peligro.
Posledni kompilace Dead Kennedys - "Give Me Convenience Or Give Me Death" (cerven 1987) - byla dobrym pocinem, protoze obsahuje nektere z prvnich nahravek, ktere nebyly nikdy zverejneny a nabizi tak zajimave rarity. Dead Kennedys byli rozhodujicim podnetem pro americkou punkovou scenu a dokazou oslovit posluchace dodnes...
"V nasi muzice je urcita prvotni energie, kterou nenalezame,
pokud poskakujeme okolo dospele muziky v nejakem discu
nebo necem obdobnem." Jello Biafra
Americka punkova skupina, ktera se podstatne podilela na rozvoji teprve vznikajici US hardcore sceny, vznikla na prelomu sedmdesatych a osmdesatych let. Po rade spatne placenych mist a neuspesnych pokusech o hereckou karieru, zpevak Jello Biafra (skutecnym jmenem Eric Boucher) odpovedel na inzerat umisteny v mistnim hudebnim platku kytaristou East Bay Rayem. Tito dva pozdeji prijali baskytaristu Klause Fluorida, bubenika Bruce Slesingera (AKA Ted) a druheho kytaristu znameho jako 6025. Ten kapelu opustil v breznu 1979 zatimco Slesinger byl nahrazen D.H. Peligrem v polovine roku 1981.
V roce 1978 se uz v Americe plne projevil vliv britske punkove sceny - turne Damned probehlo zacatkem roku 1977, koncem toho sameho roku nasledovali Sex Pistols. Jejich koncert v sanfranciskem Winterlandu sledoval i Biafra. Po nabyti teto zkusenosti a po navsteve Anglie koncem roku 1977 se Biafra rozhodl pomoci vytvorit ekvivalentni americkou scenu. Nebyl sam; dalsi, i kdyz ne tak znami, citili podobnou potrebu zmeny... Undergroundova kultura, kterou tito prukopnici podporovali, se jiz od zacatku radikalne lisila od te britske. Americky punk byl mnohem volnejsi a nebyl svazan smesnymi diktaty a konvencemi, na rozdil od punku britskeho. Tento rozdil, projevujici se prevazne ve stylu projevu i oblekani, je videt v podstate dodnes.
Po obdobi zuriveho zkouseni si v cervenci 1978 Dead Kennedys zahrali na jejich prvnim vystoupeni; napeti a provokace mezi skupinou a obecenstvem naznacovaly, co bude nasledovat. Zpocatku byla muzika Dead Kennedys skutecne poctivym obrazem ortodoxniho britskeho punk rocku - syrovy zvuk kytar, duniva baskytara a proklate rychle bici. Samozrejme zde jiz od zacatku bylo vic nez to; predevsim hudebni schopnost kapely, nebot clenove hrali prekvapive ciste, a take hloubka textu, ktere velice zretelne oslovovaly posluchace.
Biafruv hlavni koncept textu byl politicky a jeho polemiky utocily na celou radu jednoduchych, nicmene dulezitych cilu - velky obchodni marasmus, americka vlada pod zretelnou kontrolou prezidenta Ronalda Reagana, zverstva pachana Ku-Klux-Klanem a slabomyslna odezva americkych liberalu na tyto problemy. Pretekajici znamym sarkasmem, prvni songy jako "Let's Lynch the Landlord", "I Kill Children", "Chemical Warfare" a "Funland at the Beach" zesmesnovaly extremni nasili i extremni konservatismus, ktere byly charakteristicke pro zivot Americanu. Co zachranilo verohodnost obzalob americke spolecnosti od zhrouceni pod tihou jejich vlastnich ambici? Byl to predevsim smysl pro humor, ktery je podpiral a mimoradne nasazeni s jakym Biafra zpival - jedinecny tresavy hlas, ktery se snad ani nedalo napodobit. Dalsi dulezity fakt byl, ze se skupina nebala kontrastu jejich politickych nazoru s koncertnimi vystoupenimi. Mezi nezapomenutelne fory patri Biafraova kandidatura na starostu San Francisca v roce 1979; dorazil se svoji vizazi chuligana na radnici, cimz primel nic nechapajici dva hlavni kandidaty na utek...
Jmeno Dead Kennedys bylo voleno tak, aby hluboce poburovalo spoustu lidi, a take to k poteseni skupiny fungovalo. Velice brzy se o kapelu zacaly zajimat ruzne "zarucene" spravne politicko-nabozenske spolky. Problemy Dead Kennedys s temito samozvanymi ochranci moralky se castecne urovnaly spojenectvim s US autoritami, ktere byly vzdy rozporuplne... Normou vsech vystoupeni DK byla agresivni policejni pritomnost, ktera pri zasazich nerozlisovala mezi fanousky a kapelou. Takto vysoka mira kontroverze se brzy projevila tim, ze vsechny hlavni nahravaci spolecnosti nechtely mit s kapelou nic spolecneho. Jedinou moznou volbou, jak prezentovat svou tvorbu, bylo zalozeni noveho vydavatelstvi.
Americka pobocka vlastniho vydavatelstvi DK, Alternative Tentacles, byla zalozena v roce 1979, anglicka cast az o pet let pozdeji. Mezitim byla vydana rada singlu u nezavislych vydavatelstvi Fast a Cherry Red. Prvni byl "California Uber Alles" (rijen 1979) - ostry utok na guvernera Kalifornie, Jerry Browna. Nasledoval "Holiday in Cambodia" (cerven 1980), ktery znamenal zlomovy okamzik - dokonaly mix rozjareneho stvaveho textu a vyhruzne znejici hudby se dokazal udrzet v hitparade John Peel's Festive Fifty po mnoho let. "Kill The Poor" (rijen 1980) a "Too Drunk to Fuck" (kveten 1981) dokoncily ctverici singlu, ktere se mohly smele porovnavat s nejznamejsimi punkovymi nahravkami sve doby.
Logicky prislo prvni studiove album, "Fresh Fruit For Rotting Vegetables" (zari 1980), je vsak zle poznamenano spatnou kvalitou zaznamu; naprosto neadekvatni produkce zpusobila odcerpani veskere energie jinak vyborneho alba. Tato deska je bezesporu jednou z nejlepsich punkovych alb, ktere byly kdy nahrany a to i pres male nedostatky. Koncem roku 1980 nasledovalo turne v Anglii, kde Biafra vyuzil prilezitosti a predstavil anglickym fanouskum dosud nevidany jevistni projev.
Vsechny tri navstevy Velke Britanie po sobe zanechaly serii vymluvnych rozhovoru, ve kterych hudebni tisk demonstroval ostre myslenky lezici za umeleckou formou, ktera byla umyslne surova a brutalni. Tato surovost a brutalita se take projevila na novem EP "In God We Trust, Inc. (prosinec 1981), obsahujicim osm pisni, ktere byly o poznani rychlejsi nez na minulem albu a ktere zanechaly ve vetsine posluchacu zmatek. Uz v teto dobe nemohl nevhodny brak nabizeny vetsinou britskych punk kapel tomuto EP konkurovat. Skutecne, ohnisko vymluvneho a inteligentniho punku se preneslo do Ameriky; skupiny jako Black Flag, Minor Threat, MDC, Husker Du nebo pozdejsi Bad Religion se jiz zacinaly vryvat do povedomi posluchacu a americke prostredi se ukazalo byt dobre pro punkovou scenu.
Po delsi prestavce Kennedys vydali druhe album. Zvuk "Plastic Surgery Disasters" (listopad 1982) se od Fresh Fruit ohromne zlepsil a deska je snad nejlepsi sbirka pisni od DK; kruty duvtip a politicka satira pretrvaly, ale hudba, zachovavajici si svuj naboj, obsahuje neocekavane momenty - napr. Fluoridova hra na klarinet. Skupina pokracovala ve vystoupeni v Americe, prislo i turne v Australii a na Novem Zelandu. V letech 1983-85 vsak vysel na povrch splin z turne v Anglii. Ten byl konecne prekonan vydanim nove desky "Frankenchrist" (prosinec 1985), ve ktere se plne odrazi momentalni roztristenost kapely. Album je mnohem vice konvencni nahravkou (na rozdil od predchozich dvou); je melodictejsi, ale po peti letech vlady R. Reagana, je temer zurivym odporem k politicke diktature, ve kterou se USA zacaly menit.
"Frankenchrist" rovnez dokazal, ze talent skupiny znepokojuje urady tak jako nikdy; toto album take znamenalo pocatek konce Dead Kennedys. Do alba byl totiz vlozen plakat "Penis Landscape" - tedy neco jako "Penisova krajina", predstavujici tri rady panskych prirozeni pohromade. Na zaklade tohoto plakatu byl proti DK zahajen soudni proces s obvinenim z mravniho ohrozeni mladeze. V podstate ale slo jen o pripraveny utok proti nepohodlne skupine, o presny zasah do slabin, o opraseni zakona. Ve spolecnosti, kde je porno a prostituce na dennim poradku, nemohl tento kresleny umelecky vytvor vzbudit prazadny sok, natoz ohrozeni. Kratce nato byl Jello Biafra, jakozto vedouci skupiny, zadrzen policii a vzat do vazby. Propusten byl teprve az na vysokou kauci, kterou zbytek DK dal dohromady urychlenym vydanim kompilace ruznych koncertnich zaznamu. Alternative Tentacles vydali tenhle zivak v rekordnim case. Proces s Biafrou a DK se tahl dva roky, a i kdyz nakonec spravedlnost zvitezila, kapelu to natolik otravilo, ze se v podstate rozpadla...
K udivu vsech (zejmena z duvodu dlouhe pauzy) se kapela pokusila o prulom vydanim nove desky "Bedtime For Democracy" (prosinec 1986), ktera byla jakymsi hudebnim navratem k pocatecni jednoduchosti. Bohuzel vsak energie i naboj alba vyznel do ztracena... Presto vsechno je to zajimava nahravka znici anarchisticky a je plna hudebnich napadu; Biafra pozdeji uvedl, ze zrejme vycerpal svuj hudebni potencial...
V srpnu 1987 byl konecne Biafra a ctyri dalsi obzalovani zprosteni viny soudcem, ktery zamitl navrh poroty na rozsudek. Cela nechutna afera, v niz bylo videt mnoho vyjimek pro pocestne obcany a take nedostatek podpory pro skupinu ze strany hudebnich spolecnosti, vedla k rozpadu Dead Kennedys. Biafra se pozdeji pustil do cele rady novych projektu - mimo jine napr. do talk-show vystoupeni, hudebni spoluprace s DOA, NoMeansNo, Mojo Nixon a asi nejuspesnejsi Lard spolecne s Al Jourgensenem a Paulem Barkerem z Ministry. Klaus Fluoride vydal nekolik tezko zaraditelnych bizarnich LP, zatimco se East Bay Ray pustil do projektu nazvaneho Scrapyard. D.H. Peligro se nedavno opet objevil s novou skupinou a deskou nazvanou jednoduse Peligro.
Posledni kompilace Dead Kennedys - "Give Me Convenience Or Give Me Death" (cerven 1987) - byla dobrym pocinem, protoze obsahuje nektere z prvnich nahravek, ktere nebyly nikdy zverejneny a nabizi tak zajimave rarity. Dead Kennedys byli rozhodujicim podnetem pro americkou punkovou scenu a dokazou oslovit posluchace dodnes...