/Oi!/ Šaty dělají člověka (nepřečteno)
Neonacistické hnutí bylo, a do značné míry stále ještě je, provázáno s hnutím skinheads, přesněji - s jeho rasistickou odnoží. Toto hnutí již od svých nepolitických počátků na konci šedesátých let klade mimořádný důraz na vizuální stránku svého image. Důraz natolik významný, že si ho všimli i sociologové a dokonce sami skinheads ústy George Marshalla, neoficiálního kronikáře hnutí skinheads, potvrzují, že móda je pro ně nesmírně důležitá.
Prvotní skinheads měli několik oblíbených značek – Lonsdale, Fred Perry, Ben Sherman. Oblečení těchto značek se brzy stalo skinheadským poznávacím znamením a když se počátkem osmdesátých let ustavila rasistická a posléze neonacistická odnož tohoto hnutí, převzala i veškerou skinheadskou ikonografii, včetně módního vzhledu. Poměrně záhy se ovšem objevilo několik problémů. Lonsdale, značka spjatá zejména s profesionálním boxem, se na veřejnosti stále častěji spojovala s úspěšnými boxery, kteří se – naneštěstí pro rasisty – rekrutovali převážně z řad černošských sportovců. Obdobně i Fred Perry přichystal svým nacistickým zákazníkům hořkou pilulku ke spolknutí. Tento vynikající anglický tenista – kromě toho, že jeho třídní kořeny spočívaly v lůně britské working class, na což původní skinheadský kult odkazoval – také neměl zcela v pořádku svůj rasový původ. Jednalo o příslušníka židovské komunity. Zatímco pro apolitické skinheads nepředstavovaly tyto rasové konotace žádný problém, jejich rasističtí odrodilci se s uvedenými fakty srovnávali jen obtížně. Nebo přesněji – po určité době došlo mnoha z nim, že prezentovat se veřejně značkami, které jsou spojeny s jejich programovými nepřáteli, je nesmysl. Do jisté míry tomu napomohl i fakt, že od poloviny devadesátých let začali jejich ideologičtí protivníci z řad antifašistické mládeže s úspěchem používat tytéž značky a v dnešní době je již Lonsdale v podstatě odznakem subkultur spojených tak či tak s odporem vůči fašismu. Souběžně s tím se také ukázalo, že klasické skinheadské atributy, doplněné o rozpoznatelné neonacistické doplňky, mohou sloužit jako perfektní naváděcí systém pro antifašistické militanty.
To vedlo neonacisty k určitému odklonu od tradiční skinheadské image. Pro hnutí, které je drženo pohromadě zejména vnějším vzhledem (a nikoli propracovanou ideologií), je však taková situace dlouhodobě neudržitelná. Proto se v neonacistickém táboře začalo experimentovat s novými značkami. Nejprve se objevil Everlast (pro svou podobnost s logem Lonsdale), následovala německá motorkářská značka Pittbul (zejména pro její agresivní vzhled, i když existuje i podezření na kontakty zakladatelů firmy na neonacistickou scénu) a do třetice všeho dobrého i zlého i dvojice německých chuligánských značek Troublemaker a Hooligan. Žádná z nich však nedokázala nahradit osvědčenou kvalitu Lonsdale. Kromě toho se brzy ukázalo, že firma Hooligan má více než dobré vztahy s německou antifašistickou scénou a přímo podporuje kapely jako Stage Bottles nebo Discipline a organizuje koncerty otevřeně levicovým kapelám jako jsou Angelic Upstarts. To si podnikavci uvnitř neonacistické scény záhy uvědomili a začali zakládat vlastní oděvní firmy, které se snažily nahradit zavedené značky. Tak vznikly značky jako Consdaple (odkazující svým tvarem na logo Lonsdale, avšak zároveň obsahující zkratku NSDAP), Doberman Streetwear, Masterrace Europe (opět odkazující na Lonsdale), nebo nakonec i český Grassel. Všechny tyto značky však přímo odkazovaly na neonacistické prostředí a jejich rozšíření bylo většinou pouze lokální. Tyto handicapy se snaží překonat značka Thor Steinar. Ta umožňuje aktivistům extrémní pravice oblékat se stylově a kvalitně, aniž by si tak museli opustit völkisch (národoveckou) symboliku. Symbolika je zde ale natolik zakódovaná, že ji rozpoznají pouze příslušníci a sympatizanti samotné neonacistické scény.
Historie firmy
Značku Thor Steinar si nechal zaregistrovat 30. 8. 2002 u Deutschen Patent und Markenamts tehdy 30ti letý Axel Kopelke z Königs Wusterhausen pod registračním číslem 302 17 773 firmou Thorsteinar® Textilvertrieb und Produktion. Od roku 2003 vystupuje za Thor Steinar firma Mediatex GmbH Axela Kopelke a Uwe Meusela. Kopelke není v regionu Königs Wusterhausen politický nováček. Jeho obchodní ambice začaly v roce 1997, když nastoupil do obchodu „Explosiv“ v Bahnhofstrasse v Königs Wusterhausen. Z tohoto obchodu se stalo náborové místo regionální mládežnické ultrapravicové scény. Není vůbec náhodou, že v tomto obchodě absolvuje školní praxi zejména pravicově orientovaná mládež. Axel Kopelke byl ovšem také viděn na neonacistických oslavách slunovratu, hudebním večeru s bardem neonacistů, Frankem Reinnickem, a také na oslavě založení NPD v roce 2000 ve Friedersdorfu. Je také v kontaktu se známým německým neonacistickým aktivistou Carstenem Szczepanskim. Čím je oblečení firmy Thor Steinar pro neonacisty tak přitažlivé? Jednak se jedná o poměrně kvalitní značku, a jednak se zde objevují motivy, které jsou sice neonacisty identifikovány, ale vyhýbají se tradičním nacistickým symbolům, včetně těch zástupných. Proto může být takové oblečení nošeno bez potíží na veřejnosti (na rozdíl od přísně subkulturních značek typu Masterrace), aniž by se jeho majitel musel obávat trestního postihu, nebo nevole spoluobčanů. Podívejme se teï na symboliku TS zblízka.
Logo Thor Steinar
Logo Thor Steinar se skládá z kombinace dvou run, T a S. Runy jakožto staroseversko-germánská znamení nacházejí v neonacistické scéně řadu využití, jelikož se jejich pomocí neonacisté odvolávají jak na své údajné seversko-germánské kořeny, tak i na tradici hitlerovského Německa. Nejsou tedy používány bez politického významu.
Logo Thor Steinar je sestaveno z runy Teiwaz (někdy se používá i kratší označení Tyr-rune) a runy Sowulo (Sig-rune). Celé logo se pak podobá runovému symbolu Wolfsangel, neboli Vlčí Hák. Runa Tyr nazvaná po stejnojmenném severském bohu války představuje v severské mytologii boj a akci. V nacionálním socialismu našla uplatnění ve znaku Reichsführerschulen a 32. divize SS. Runa Sig označuje ve svém původním významu slunce a přeneseně také vítězství. Ve třetí říši byla používána jednak pro označení Hitlejugend a ve své zdvojené podobě pro oddíly SS. Runa Wolfsangel (která jako jediná nepochází přímo z vikingského písma, ale odkazuje na středověkou německou tradici) měla v nacistickém kvazi-národovectví význam jako symbol odporu. Používaly ji například jednotky Werwolf, nacistické sabotážní skupiny na konci druhé světové války.
Jedná se tedy o několik run, které byly během nacistické vlády zneužity. Jejich kombinace v logu Thor Steinar je však nová a neodpovídá žádné známé nacistické insignii.
Logo Thor Steinar ovšem není úplně nový vynález – je téměř identické se symbolem pravicově extrémistického seskupení „Thule Seminar“. O co se jedná? „Thule Seminar (…) se řadí mezi ty pravicové extremisty, kteří svůj odmítavý postoj k institucím a hodnotám demokratického ústavního státu vyjadřují agresivně a otevřeně“, uvádí německá Zpráva o ochraně ústavy. Logo skupiny Thule Seminar se ovšem od loga Thor Steinar liší jednou maličkostí. Celé je umístěno do středu zvláštního kruhového symbolu. Tento symbol se nazývá. Černé slunce (Schwarze Sonne) a jedná se o okultní symbol, používaný Himmlerem v pseudo-mystickém pojetí jednotek SS. (Tento symbol je složen ze svastik a runových S. Mozaika s tímto symbolem je dodnes k vidění v centrální věži německého hradu Wewelsburg, který Himmler zamýšlel jako centrum „Černého řádu“ SS). Černé slunce je původní nacistický symbol a jeho používání lze kvalifikovat jako propagaci nacismu, tedy přesně to, čemu se Thor Steinar vyhýbá. Zajímavé v této souvislosti je, že přívěsek se stejným symbolem začal v nedávné době Thor Steinar prodávat. Uvidíme, jestli si tím na sebe neupletl právní bič. Co se týče další symboliky, pak také symbol neonacistického sdružení „Kameradschaft Treptow“ vykazuje nepřehlédnutelnou podobu s logem Thor Steinar. Jinými slovy, symbolika Thor Steinar je volená tak, aby ji každý neonacista identifikoval jako „svoji“, ale aby zároveň nezavdávala příčinu k trestnímu postihu. Se stejným cílem byly voleny i nápisy na oblečení, které Thor Steinar vyrábí. V zásadě se zde objevují čtyři hlavní motivy. Asgard, Midgard, Utgard a Ultima Thule –slova ze starogermánské mytologie. Asgard (hrad Ásů) je místem, kde žijí Ásové, neboli bohové. Midgard (Středozem) je místem, kde žijí lidé a Útgard (zásvětí) je místem temných kouzel a duchů. Ultima Thule (konec světa – ve smyslu geografickém, nikoli eschatologickém) je pak zároveň termínem z mytologie i jménem švédské nacionalistické kapely, kterou řada neonacistů obdivuje, přestože se kapela několikrát razantně od svého spojování s neonacistickou scénou distancovala. Další nápisy odkazují převážně k vikingské minulosti (zejména motiv „793 Viking Reaction“, který připomíná rok vyplenění kláštera na ostrově Lindisfarne u východního pobřeží Anglie Vikingy, tato událost je historiky obvykle chápána jako počátek vikingského období).
Neonacistická móda v České republice
Podívejme se nyní na to, jak je to s obchodem s podobným zbožím v České republice. Neonacistická móda byla dlouhou dobu soustředěna zejména v pražském obchodě Černá Můra. Tento obchod začal v první polovině devadesátých let jako první dovážet sortiment firem Lonsdale, Fred Perry a Ben Sherman a soustředil okolo sebe v podstatě veškerou skinheadskou klientelu (a to včetně kališnických skinheads, kteří měli dokonce v obchodě slevu). Nakolik byli majitelé obchodu přímo zainteresování na neonacistické scéně, není jasné. Zdá se, že spíše ne, ale na druhou stranu v obchodě vždy neonacisté pracovali. Stejně tak když bylo třeba nafotit nové kolekce a připravit propagační materiál, na fotosession zaskočili kamarádi z pražské neonacistické kapely Vlajka. Nicméně počátkem nového tisíciletí již samotná Černá Můra nestačila a také se víc a víc ukazovalo, že dovážet módu pro velmi disciplinovanou subkulturu je poměrně dobrý podnikatelský záměr. Tak se objevila konkurence. V dnešní době je již obchodů, které jsou propojeny personálně s neonacistickou scénou několik.
Nejvýznamnější centra obchodu s neonacistickým artiklem se vytvořila v Praze, Plzni a Českých Budějovicích. Z Budějovic vyšel první impuls k vytvoření vlastní neonacistické značky Grassel, by? se tato iniciativa později jejím budějovickým tvůrcům poněkud vymkla z ruky a převzala ji z větší části Praha, kde se angažoval např. Petr Ondruš, původně člen tvrdého jádra Národního odporu Praha. Do Plzně se naopak začal poprvé vozit Thor Steinar. Co víme o těchto obchodech a lidech, kteří za nimi stojí?
Nejprve něco o plzeňském obchodu Original Store. Obchod vznikl v červenci roku 2003. Manažerem obchodu je Robert Fürych, odpovědný vědoucí je Tomáš Marek. Pro zajímavost doplňujeme, že nájem v tomto obchůdku (43 m2) činí 7.000 Kč měsíčně, přičemž energie a pojištění platí nájemce. Tento obchod není antifašistům neznám. Jeho místní odpůrci již jednou pomalovali výlohy hanlivými nápisy, nicméně bez většího efektu, nebo? majitel dokázal vše do druhého dne odstranit. V Českých Budějovicích existuje obchod jménem Respect Style. Za tímto obchodem stojí místní podnikatel Mgr. Luboš Rod. Zde se jedná o člověka, který na této módě pouze vydělává. Není neonacistou, jeho manželka má dokonce poměrně dobré kontakty na místní punkovou scénu a jeden její příslušník dokonce v obchodě jistou dobu prodával, než ho pan Rod vyhodil s odůvodněním, že to jeho zákazníkům nevyhovuje. V Praze vzniknul vedle Černé Můry obchod zaměřený speciálně pro Hooligans - Netvor shop. Najdete ho na adrese Havanská 12, Praha 7; jednatelé firmy jsou Miroslav Dlouhý a Vít Šrámek. Ten je ovšem také spolumajitelem dalších firem. Jednak RUNA CZ s.r.o. a jednak VIVIAN SK s.r.o., přičemž v obou firmách jsou spolumajitelé občané Slovenska. Kontakty na Slovensko vedli dokonce k pokusu, otevřít v Bratislavě přímo pobočku Netvor Shopu, ale vzhledem k tomu, že pražská firma nedokázala bratislavskou uplatit, tak z této spolupráce sešlo. V okruhu lidí, kteří stojí za Netvor shopem je ovšem také Jan Paluska (také člen národního Odporu Praha), který stojí i za internetovým obchodem Casual on-line (původně měl i kamennou podobu v Liberci, ta byla ale zrušena) a který měl po dlouhou dobu výhradní zastoupení firem Lonsdale a Everlast pro Českou republiku. O toto výhradní zastoupení přišel (v současné době ho mají neonacisté ze Slovenska) a dnes spojuje své aktivity zejména s Ondrušem a firmou Grassel.
Vedle těchto obchodů existuje ještě několik dalších, spíše lokálních firem. První z nich je Drakar shop v Chrudim. Majitelem tohoto obchodu je Martin Ježek. Tento obchod vznikl teprve před krátkou dobou a orientoval se významným způsobem právě na značku Thor Steinar. Okruh lidí, kteří ho provozují, se rekrutuje z místní neonacistické elity, spojené významně s chrudimskou vojenskou posádkou.
Další v řadě je obchod jménem Rascal wear ve Vrchlabí; zde je majitelem Daniel Honc. Zde se jedná o obchod přímo spojený s místní neonacistickou scénou. Dále existuje Gang shop v Karlových Varech. V tomto případě se jedná o ochod spravovaný lidmi z Blood and Honour. Další obchody jsou ještě v Brně – US shop, Dr. Martens shop v Liberci. Značku Thor Steinar pak lze ještě sehnat i v obchodě Kombajn v Ostravě, ale zde se jedná o výrazně komerční záležitost, která s neonacismem pravděpodobně nemá nic společného.
Kauza Thor Steinar
V Čechách existuje přímé zastoupení firmy Thor Steinar na webové adrese thorsteinar.cz.
O značce Thor Steinar se začalo více mluvit začátkem července, kdy provedla Policie ČR rozsáhlou razii proti obchodníkům se skinheadskou módou a řadu výrobků firmy TS zabavila (hovořilo se o objemu zboží asi za 500.000 Kč) na základě posudku soudního znalce PhDr. Miroslava Gregoroviče, který zboží označil za propagující fašismus. Přestože tento názor nesdílíme (jak bylo řečeno výše, symbolika Thor Steinar se až úzkostlivě vyhýbá čemukoli, co by mohlo být přímo spojováno s nacistickou ideologií), je zjevné, že zabavení takového množství zboží neonacisty citelně zasáhlo. Obchodem, který byl zasažen nejvíce, byl právě plzeňský Original Store a proti jeho majiteli bylo vzneseno i obvinění, které ovšem později policie stáhla.
Počátkem července rozjel Filip Vávra na stránkách Hooligans.cz akci, na jejímž konci byl samostatný web věnovaný kauze Thor Steinar. Zajímavé je, že jeho webová adresa je kickme.to/11brno, kde se původně nacházely stránky Anti-Antifa Brno (alespoň je zcela zřetelné, kdo za organizací Anti-Antifa Brno stojí). Na těchto stránkách toho moc není a zdá se, že celá kauza poněkud vyšuměla. Obvinění proti majitelům plzeňského krámku byla stažena, a zboží Thor Steinar se opět smí prodávat.
Je zcela zřetelné, že značka Thor Steinar se na neonacistické scéně uchytila. Zároveň je tato značka čím dál více spojována právě JEN s neonacistickou scénou. Pokládáme toto zjištění za pozitivní, nebo? u lidí, kteří se objevují na veřejnosti oblečeni ve značkách Thor Steinar či Grassel již nadále nehrozí nebezpečí, že by se mohlo jednat o někoho „nezúčastněného“, jak tomu mohlo být v případě lidí oblékajících například Lonsdale.
Doplněk pro i-vydání: Kauza Thor Steinar se posunula opět o kolo dál. Od konce září se zboží TS opět může veřejně prodávat. Funguje i české stránka Thor Steinar na adrese thorsteinar.cz Na těchto stránkách se dozvídáme, že výhradním dovozcem této značky k nám je firma Irminsul s.r.o., Přemyslova 19, Plzeň, IČO: 694 44 323, což není nic jiného, než adresa Original Store. Úsměvně působí sdělení, „Firma se distancuje od jakékoliv propagace neonacismu.“
Tomáš Netolický, psáno pro časopis A-kontra 4/04
//Edit Huggi: odstraneny http:// odkazy - nemusime jim to linkovat ne?:)